بازگشت به صفحه مقالات    |     دریافت فایل مقاله با فرمت Doc

طريقه اختلاط و پرداخت نهايي گلاس‌آينومر

دکتر ابراهیم دوستی

WWW.DENTALUNIQUE.COM

گلاس‌آينومرها به دو صورت پودر و مايع و با كپسولي در دسترس مي‌باشند انواع كپسولي داراي نسبت پودر و مايع از پيش تعيين شده مي‌باشند كه با قرار دادن در آمالگاماتورهاي مكانيكي اختلاط انجام مي‌گيرد. اگرچه معمولاً‌ نسبت پودر به مايع به نسبت 3 به 1 وزني بكار برده مي‌شود ولي توجه به دستور مصرف كارخانه سازنده الزامي است. هرگونه تغيير در نسبت اختلاط باعث ضعيف شدن گلاس‌آينومر و آمادگي به تغيير خواص گلاس‌آينومر در محيط دهان مي‌شود.

براي بهم زدن پودر و مايع Slab شيشه‌اي بر Paper Pad ترجيح دارد. چون وقتي شيشه را سرد مي‌كنيم مدت زمان طولاني آن را حفظ كرده و باعث اختلاط كامل پودر و مايع قبل از رسيدن مخلوط به حالت ويسكوزيته مي‌گردد البته بايد دقت شود كه Slab نبايد تا نقطه شبنم سرد شود و بايد كاملاً خشك باشد تا نسبت آب و اسيد بهم نخورد. از گذاشتن مايع گلاس‌آينومر در يخچال بپرهيزيم چون ويسكوزيته‌اش زياد شده و عمل اختلاط مشكل‌تر مي‌شود. قبل از شروع Mixing پودر و مايع را در معرض هوا قرار ندهيم چون رطوبت هوا را جذب كرده و نسبت آب و اسيد مايع آن بهم مي‌خورد. توسط يك اسپاتول محكم و سفت تمام پودر را در يك مرحله با مايع مخلوط مي‌كنيم اين اختلاط بايد سريع انجام شود و بيشتر از 45 ثانيه طول نكشد. در اين مدت مخلوط حاصل بايد نماي شفاف (Glossy surface) داشته باشد. نماي شفاف نشان مي‌دهد كه هنوز واكنشهاي setting شروع نشده و مخلوط حاصل آماده جاگذاري در حفره براي بدست‌ آوردن حداكثر bonding مي‌باشد. اگر زمان اختلاط طول بكشد يك نماي مات (Dull surface) ظاهر شده و چسبندگي در اين مرحله ميسر نمي‌شود. كه در اينصورت بهتر است از مصرف آن صرف نظر كنيم چون مرحله setting شروع شده و هيچ دستكاري روي گلاس‌آينومر در اين مرحله نبايد انجام شود.

در انواع كپسولي نسبت پودر و مايع كاملاً دقيق تعيين شده، بهمين جهت زمان اختلاط به حداقل مي‌رسد و در نتيجه زمان كار كردن بيشتري در اختيار دندانپزشك قرار مي‌گيرد. از طرف ديگر قابل تزريق هم هستند كه فضا و void داخل گلاس‌آينومر نمانده و كار سريعتر و سهل‌تر انجام مي‌شود.

بعد از اختلاط گلاس‌آينومر هر چه سريعتر، آنرا بوسيله اسپاتول و يا تزريقي داخل حفره قرار مي‌دهيم. هرگونه تاخير درجاگذاري منتهي به ظاهرشدن نماي Dull در آن مي‌شود كه نشانه شروع واكنشهاي Setting است و در نتيجه گروههاي كربوكسيل كافي براي Bonding با دندان نخواهيم داشت.(1)

بلافاصله بعد از گذاشتن گلاس‌آينومر بايد از ماتريس سلولوئيدي مناسب دندان استفاده شود در استفاده از ماتريس دو منظور تامين مي‌شود اولاً كانتور مناسب دندان كه احتياج به پرداخت بعدي كمتري خواهيم داشت و دوم اينكه گلاس‌آينومر را در زمان Setting اوليه كه بحراني‌ترين زمان سخت‌شدن گلاس‌آينومر است در مقابل تغييرات محيط دهان از رطوبت و يا هوا مصون نگه دارد.(2,3)

هدف اصلي از اختلاط، خيس شدن سطح تمام ذرات گلاس، بدون انحلال كامل پودر در مايع مي‌باشد. استحكام سمان سخت شده به ميزان ذرات باقيمانده گلاس (و نه ماده زمينه‌اي) بستگي دارد.(4)

 

پرداخت نهايي:

       در هر صورت پرداخت نهايي بعد از 24 ساعت و حتي‌الامكان بعد از يك هفته ايده‌‌آل است. تمام مراحل پرداخت بايد همراه با اسپري آب و هوا باشد. اول با استفاده از فرز الماسي تيز اضافات را برداشته و بعد با Rubber سطح صافي را بدست مي‌آوريم. البته سطح صاف و صيقلي مثل كمپوزيت نمي‌شود و در مواردي هم پروزيته‌هايي در سطح پرداخت شده نمايان مي‌شود كه اين در مقابل آزاد‌شدن فلورايد گلاس‌آينومر از تشكيل پلاك باكتريال جلوگيري مي‌كند و سازگاري نسجي كه دارد قابل قبول است.(1)

 

منابع:

1.    شاپور نظيري ـ س، شاهوردياني ـ ب: سيمانهاي گلاس‌آينومر در دندانپزشكي ترميمي، پايان‌نامه دكترا، شماره 150، مركز آموزش علوم دندانپزشكي دانشگاه آزاد اسلامي، سال تحصيلي 72-1371.

2. Ralph W. Philips: Science of Dental Materials, Ninth ed., W. B. Saunder Co. 1991.

3. Graham J. Mount, AM: An Atlas of glass-ionomer Cements: A Clinician's Guide-Martin Dunitz Ltd. 1990.

4. صميمي پ، فتح‌پور ك. چسبندگي در دندانپزشكي، چاپ اول، اصفهان، ماني 1381؛ فصل پنجم: 127.

 

بازگشت به صفحه مقالات    |     دریافت فایل مقاله با فرمت Doc

 

 

The Official Website of Dr. Ebrahim Dousti  |  Desined by F.R.Javan  2011